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"REMIXED BY" MASATO YAMAGUCHI x FUKI COMMITTEE

"REMIXED BY" MASATO YAMAGUCHI x FUKI COMMITTEE

2024.1.13 SAT – 2.3 SAT
Venue|SH GALLERY TOKYO
Collaboration|FUKI COMMITTEE

I first encountered the Tokyo Disciplinary Committee (hereafter Fūki) in early 2022. In its earliest phase, Fūki’s world began with ALPHA UYU appearing on the streets of Tokyo, slapping stickers that read “No. Absolutely Not.” onto utility poles and signboards in a site-specific manner, as if monitoring the city. Later that same year, at the group’s first solo exhibition “ACTIVITY REPORT” (winter 2022), I saw their paintings for the first time. The presence of ALPHA UYU—who had existed within the streets—emerging in a physical gallery struck me as if they had brought an ARG (Alternate Reality Game [Note 1]) impulse into contemporary art.

From there, my relationship with them deepened through projects I curated, such as ART FEAR ®︎ TOKYO, ART FEAR ®︎ SEOUL, and the Osaka Art Festival, eventually leading quite naturally to this current collaborative exhibition.

The exhibition title “REMIXED BY” itself, I feel, was born from the professional affinity and shared culture between myself and Fūki. Depending on the situation, our roles shift fluidly—sometimes I am the artist being remixed by Fūki, and at other times I remix Fūki as the artist. Our joint production process unfolds with surprising seamlessness. In the midst of such smooth progress, I realized at some point that we share a common foundation in remix culture. In the late 1990s and early 2000s, during the height of the remix boom, it was often the remixer rather than the original who drew the spotlight, and I was deeply influenced by that culture. Conversely, Fūki’s worldview—full of irony in sampling slogans from the Tokyo Metropolitan Police—evokes for me a Vaporwave [Note 2] sensibility, born in the internet underground of the 2010s, saturated with satire and nostalgia.

In a sense, the challenge we are taking on now might be to express a new transformation of the remix in the 2020s. For the main visual “UYU remixed by M.Y”, I added my own iconic selfie effects to Fūki’s chairman, ALPHA UYU. The camouflage background was painted by me, while Fūki hand-painted the figure of ALPHA UYU. I then layered the final effects using airbrush. Lo-fi and hi-fi intersect; digital data and cotton canvas are woven together; and we pass tasks and essence back and forth, refining details to a precision of less than a millimeter.

In addition to these collaborative works, the exhibition will feature three pieces from Fūki’s “Re:REAL” series, three works from my “SELFY” series, one trading-card painting, and a total of twelve new works. Commemorative merchandise will also be released once complete.

With less than ten days to go until the exhibition, we are still in the midst of production, but I am genuinely excited, confident that this show will be an exhilarating way to begin 2024. If you happen to be in Tokyo, I would be delighted if you could stop by SH GALLERY in Harajuku and experience the exhibition in person.



東京風紀委員会(以下風紀)に出会ったのは2022の初頭の頃だった。風紀は初期、ストリートを監視すべく現れた在波うゆが都内の電柱、看板に「ダメよ。ゼッタイ。」と記されたステッカーをサイトスペシフィックなアプローチでスラップする活動が彼らの世界観の起点となっていた。その後2022年の年末の初の個展 “ACTIVITY REPORT” にて初めて彼らの絵画作品を目にすることになった。ストリートの中に存在していた在波うゆが現実のギャラリーに現れたのは現代アートにARG(代替現実ゲーム [注 1])的な衝動を持ち込んだように記憶している。
その後自分が企画する ART FEAR ®︎ TOKYO, ART FEAR ®︎ SEOUL, 大阪芸術祭と彼らと自分の関わりは深くなり、今回のコラボレーション展へと自然に展開していった。

本タイトルである “REMIXED BY” はまさに自分と風紀の職能的な性格の一致と共通するカルチャーが生んだタイトルだと思う。我々はシチュエーションごとにそれぞれ立場を変え、ある時は自分がアーティストとして風紀にREMIXされ、ある時は自分がアーティストである風紀をREMIXする。彼らとの制作は驚くほどシームレスに進行していくのだ。あまりにもスムーズに制作が進む中で自分はある時、自分達には共通のREMIX カルチャーの土台があったことに気づいた。1990年代後期から2000年代に隆盛をしたREMIXブームではオリジナルよりリミキサーのほうが注目を浴び、自分はそのカルチャーに強い影響を受けていた。逆に風紀の警視庁のキャッチコピーのサンプリングする皮肉に満ちた世界観は2010年代にインターネットアンダーグラウンドで生まれた VAPOR WAVE [注 2] 的な、風刺と郷愁に満ちたREMIX性を感じる。

ある意味、今自分達が向かっている挑戦とは、2020年代における、新たなREMIXの変容を表現しているのかもしれない。メインビジュアルに起用した “UYU remixed by M.Y” では東京風紀委員会の委員長在波うゆに自分のアイコニックな表現である自撮りエフェクトを追加している。背景のカモフラはこちらで描き、風紀が在波うゆをハンドペイントで描く。最後のエフェクト部分を自分がエアブラシで追加する。ローファイとハイファイが交錯し、デジタルデータとコットンのキャンバスを駆使し、互いのエッセンスとタスクをパスしながら1mm以下のディティールを精巧に仕上げていっている。本展では、これらの作品群に加え、風紀の “Re:REAL” シリーズ3点、自分の ”SELFY”シリーズ3点 トレカペインティング1点の計12点の新作を発表する。コラボを記念したグッズも完成次第リリースしていく予定だ。

展示まで10日を切り、いままさに制作を進めている最中ではあるが、自分としても本展が2024の年明けに相応しいエキサイティングなショーになるとわくわくしている。ぜひ都内に来ることがあれば、原宿 SH GALLERY まで足を運び本展を楽しんでいただければ嬉しく思う。

[注 1] 代替現実ゲーム(だいたいげんじつゲーム、英: alternate reality game)は、日常世界をゲームの一部として取り込んで現実と仮想を交差させる体験型の遊びの総称である。
インターネット、テレビ、雑誌、ラジオ、ポスター、映画、FAXサービス、携帯電話、携帯ゲーム機など様々なプラットフォームの一部もしくは全てを通して提供される断片的な情報を、不特定多数のプレイヤーが協力して情報を主体的に集めながらゲームの進行へ影響を与えることで、1つの大きなストーリーが明らかになってゆくという特徴を持つ。例えば、フィクションであったルパン3世が現実世界にある渋谷のモヤイ象を盗む、など。

[注 2] VAPOR WAVE : ヴェイパーウェイヴ(またはベイパーウェーブ、蒸気波、英: Vaporwave)は、2010年代初頭にWeb上の音楽コミュニティから生まれた音楽のジャンルである。過去に大量生産されて忘れ去られた人工物や技術への郷愁、消費資本主義や大衆文化、1980年代のヤッピー文化、ニューエイジへの批評や風刺として特徴づけられる。基本的にパソコンとDAWを用いて、素材の加工と切り貼りだけで制作される。


我在 2022 年初与 东京风纪委员会(以下简称风纪)相识。风纪早期的创作起点是由在波うゆ在东京街头的电线杆、广告牌上贴上写有「ダメよ。ゼッタイ。」的贴纸,以**特定场域(Site-Specific)**的方法展开行动。2022 年年底,我在他们的首次个展 “ACTIVITY REPORT” 中第一次见到他们的绘画作品。记忆中,原本只存在于街头的在波うゆ出现在现实画廊,就像将 ARG(替代现实游戏)的冲动引入当代艺术中一样,让人印象深刻。
此后,我与他们在我策划的 ART FEAR ®︎ TOKYO、ART FEAR ®︎ SEOUL 以及大阪艺术节中多次合作,我们的关系逐渐加深,最终自然延展至本次的合作展览。
本次展览标题 “REMIXED BY” 正是源于我与风纪职能性格上的契合,以及共同文化的体现。我们在不同情境下互换身份:有时我作为艺术家被风纪 REMIX,有时我作为艺术家 REMIX 风纪。合作过程中进展异常顺畅,而在制作过程中我意识到,我们共享着一种 REMIX 文化的基础。1990 年代末至 2000 年代的 REMIX 热潮中,混音师往往比原创作品更受关注,我深受其影响。另一方面,风纪通过采样警视厅的口号而形成的讽刺世界观,让我联想到 2010 年代互联网地下产生的 Vaporwave 风格,其充满讽刺与怀旧的 REMIX 性同样鲜明。
从某种意义上说,我们目前的创作挑战,可能是在呈现 2020 年代 REMIX 的新变形。主视觉作品 “UYU remixed by M.Y” 中,我为东京风纪委员会委员长在波うゆ加入了我标志性的自拍效果。背景的迷彩图案由我绘制,风纪手绘在波うゆ本人,最后的效果部分由我用喷枪(Airbrush)完成。低保真(Lo-Fi)与高保真(Hi-Fi)交错,数字数据与棉质画布结合,在互传任务与精细化处理中,精雕细琢每一毫米以下的细节。
本次展览将展出这些作品,以及风纪的 “Re:REAL” 系列 3 件、我的 “SELFY” 系列 3 件、交易卡绘画 1 件,共计 12 件新作。同时,纪念此次合作的周边商品也将在完成后陆续发布。
距离展览开幕不到 10 天,目前我们正紧锣密鼓地创作中。我对这场展览充满期待,相信它将成为 2024 年年初一场令人振奋的艺术秀。希望各位能到东京,亲临原宿 SH GALLERY,一同体验本次展览的魅力。

注释
1.替代现实游戏(ARG,Alternate Reality Game):一种将日常世界融入游戏的体验型玩法,通过互联网、电视、杂志、海报、电影、传真、手机、掌机等多种平台提供零散信息,玩家协作收集信息并影响游戏进程,从而揭示完整故事。例如,虚构的鲁邦三世在现实世界中偷走涩谷的摩耶石。
2.Vaporwave(蒸气波/蒸汽波):2010 年代初起源于网络音乐社区的音乐流派,以对过往大量生产且被遗忘的人造物品与技术的怀旧、消费资本主义、大众文化、1980 年代雅皮文化及新世纪主义批判与讽刺为特征。主要通过电脑与 DAW 对素材进行加工、剪辑和拼贴制作。